تازه های فناوری

نمایشگاه گیمزکام سال 2014 برای طرفداران کنسول بازی سونی بسیار خوب بود زیرا علاوه بر معرفی محصولات فراوان برای این کنسول، به‌صورت رسمی پلی‌استیشن 4 به باشگاه ده‌میلیونی‌ها در فروش پیوست.

این کنسول نسل هشتمی که برای طرفداران دوآتشه سونی ازنظر آماری بسیار هیجان‌انگیز بوده است و توانسته است تا رقیب آمریکایی این شرکت را تا به اینجای رقابت کنار بزند تا به امروز موفق شده است تا در سراسر جهان بیش از ده میلیون دستگاه فروش داشته باشد که برای یک کنسول بازی در این بازه زمانی رقمی بسیار مطلوب محسوب می‌شود. نکته جالب اینجاست که هنوز یک سال از عرضه این کنسول نمی‌گذرد زیرا این دستگاه در ماه نوامبر سال گذشته میلادی به بازار عرضه شد و باید دید که رکورد فروش یک سال نخست این دستگاه به چه ترتیب خواهد بود.

نمایشگاه گیمزکام به‌عنوان یک رخداد مهم سالانه در صنعت بازی‌های کامپیوتری شناخته می‌شود و هرسال در سه‌ماهه سوم سال میلادی در آلمان برگزار می‌شود. آخرین آمار فروش عرضه‌شده توسط سونی به ماه آوریل بازمی‌گشت که در آن دوره سونی خبر از فروش 7 میلیون دستگاه در سطح جهانی داده بود.

در یک مقایسه ساده میان کنسول‌ نسل قبلی سونی و کنسول نسل حاضر آن می‌توان دریافت که مسئولان سونی از اشتباهات خود در قیمت‌گذاری پلی‌استیشن 3 درس گرفته‌اند. پلی‌استیشن 3 در ماه نوامبر سال 2006 میلادی به بازار عرضه شد و قیمت آن برابر با 600 دلار بود ولی این قیمت بالا موجب شده بود تا در ماه مارس سال 2007، این کنسول به‌سختی به رقم 6 میلیون دستگاه فروش نزدیک شود و سونی به‌ناچار قیمت کنسول خود را کاهش دهد. نکته جالب دیگر ین بود که پلی‌استیشن 3 تا پایان سال 2007 یعنی بیش از 14 ماه پس از شروع عرضه نیز نتوانسته بود به فروش 10 میلیونی دست پیدا کند.

آخرین آمار فروش رقیب این کنسول یعنی محصول شرکت آمریکایی مایکروسافت، در ماه آوریل منتشرشده بود که در آن دوره رقم پنج میلیون دستگاه اکس باکس وان به فروش رفته بود. باید منتظر ماند و تأثیر عرضه مدل فاقد کینکت (که صد دلار ارزان‌تر از مدل اصلی بوده و 400 دلار قیمت دارد) را بر روی فروش اکس باکس وان مشاهده نمود. دیگر عامل مؤثری که می‌تواند فاصله فروش اکس باکس وان و پلی‌استیشن 4 را با یکدیگر پر کند نیز عرضه اختصاصی کنسول مایکروسافت در بازار چین است که می‌تواند یک برگ برنده در معادلات این غول آمریکایی باشد.

رقابت کنسول‌های نسل جاری به‌مراتب از رقابت در نسل پیش جذاب‌تر ازکاردرآمده است ولی در این میان جای خالی نینتندو در این رقابت به‌طور عجیبی حس نمی‌شود و گویی این نام اصلا در نسل هشتم وجود خارجی ندارد.

  • اسلام فرخی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی